Direktlänk till inlägg 20 oktober 2011

Det Blir Bättre.se

Av soft - 20 oktober 2011 11:54

60% av unga pojkar och 43% av unga flickor säger att deras kompisar har en negativ inställning till homosexuella. Mer än hälften anger att ord som ”bög” och ”lebb” används som skällsord i deras närhet. Att vara en hbt-person innebär ofta att man är osynlig. Att då dessutom befinna sig i en miljö där personer om och om igen uttrycker hur dåligt det är att vara just den man är, kan bryta ner en till drastiska gränser.




 

Det finns idag ingen statistik över hur många unga personer i Sverige som tar livet av sig på grund av sexuell läggning eller könsidentitet. Det man vet är att män i gruppen hbt gör 6 gånger fler självmordsförsök än genomsnittet. Samma siffra för kvinnor är 2,5. Var tredje transungdom har allvarligt övervägt att ta sitt liv, det är betydligt högre siffror än de ungdomar som inte är trans.

Tanken med ”Det Blir Bättre” är att hbtq-personer som har det bättre berättar i filmklipp hur de klarade sig igenom en tuff ungdomstid. De berättar hur bra deras liv blev, trots att de inte kunde föreställa sig själva som lyckliga och öppna hbtq-personer – och att det är viktigt att fortsätta leva så långt att man får uppleva det. Men det är inte bara att bli äldre som gör att livet som hbtq-person bli bättre, det kan också vara att hitta rätt sammanhang eller rätt vänner.

Det är viktigt att bidra med perspektiv och mod till dem som behöver det.

Vem som helst är välkommen att ladda upp en video. Du kan göra det på Youtube eller Vimeo.


När vuxna är tysta blir barn och ungdomar utelämnade åt det de hör från sina jämnåriga. Samtidigt kan man inte gå runt och upprepa självklarheter hela dagen. Men en dag, torsdag 27 oktober, kan du säga denna självklarhet hela dagen, utan att yppa ett ord. Oavsett vilken sexuell läggning du själv har, oavsett vem du är eller var i Sverige du bor: om du tycker att homosexuella, bisexuella och transpersoner är precis lika bra och lika mycket värda som heterosexuella, bär då något lila. En t-shirt, en skjorta, strumpor, en klocka, en klänning… Du gör skillnad! En av deltagarna från förra året hörde av sig efteråt och sa:

[...] jag iklädd min nya fina lila palestinaschal och dito brallor anlände till stora torget i uppsala på förmiddgen den 27 så kom det fram en brud i typ 15-16 årsåldern och sa ”lila dagen?” och jag blev lite paff så jag nickade bara varpå hon bara sa ”coolt” och gick efter sina polare. Dom som säger att man lika gärna kan låta bli att göra något har alltså jävligt fel för internet är som kaosteori, ringar på vattnet.




Så här kan du hjälpa till:
Gå med i Facebook-evenemanget om du tänker delta. Bjud in några vänner.
- Sprid länken! Twitter, Facebook, bloggar. Tipsa nyheter och lokaltidningar. Hashtaggen på Twitter är #liladagen
- Om du själv är HBT-person, och vill säga det blir bätttre: spela in en video

För mer information, kontakta Micke Kazarnowicz på 073 207 87 00 eller kazarnowicz@gmail.com


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av soft - 13 december 2013 12:33

" Kod för att importera min blogg till Nattstad:3665006947 " ...

Av soft - 8 december 2012 09:29

Av soft - 20 september 2012 14:51

Efter att jag fick en dålig start angående Air Wick så känns det mycket bättre nu. Jag har nu 2 pinnar i flaskan inne på toaletten. Doften jag har därinne är Midnight Blackberry & Vanilla Silk . Det luktar gott där inne och sådär lagom, dock är min å...

Av soft - 19 september 2012 07:13

Så kom dom då äntligen  Air Wick Doftpinnar. Som jag har längtat att få Buzza dessa;))......  Jag sliter upp paketet och provar genast. En i badrummet och en i vårat sovrum. Jag gjorde 2 stoora tabbar...........      1: Ta inte i produkte...

Av soft - 18 augusti 2012 14:02

Med en stank av Ättika i hela huset blir badrummet rent så det skiner. Kalkar av resten av Duschkabinen och plockar bort 1000 olika produkter uppifrån torktumlaren och torkskåpet där sonen har "lite" produkter.......jisses. Vi har inte hittat ett...

Jag är en Buzzador

Presentation


Softa är en livsnjutning..

Senaste inläggen

Stick & Virk

 

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Mata mej....


Ovido - Quiz & Flashcards