Direktlänk till inlägg 16 september 2010

Dagens möte AF & F-kassan

Av soft - 16 september 2010 00:11

Då är det mötet avklarat. Jag ägnade hela förmiddagen till att kliva ner på den nivån att jag inte brydde mig.

Inte arg, inte ledsen utan bara allmänt slätstruken med inga som helst förväntningar åt något håll.

Det fungerade bra och kl 14.30 var vi där.


Blev uppropad och presenterades för min handläggare som jag aldrig träffat. Sedan då Kvinnan på Arbetsförmedlingen.

Dom förklarade bara lite först vad som gäller och så fick af papper från mina utredningar. Jag skulle skrivas in och vi pratar lite undertiden.


Ganska snart inser jag att jag har 2 underbara människor framför mej.

Dom frågar och jag svarar på det mesta och om det mesta.

Vi börjar diskutera min senaste utredning som gjordes av Previa och som jag förklarade gjorde mej väldigt besviken för dom var urkass.

Då svarar min handläggare på F-kassan att : - Ja, dom gjorde sig av med F-kassans egna utredare i Tranås för att ta in ett konsultbolag som enbart gör detta för att tjäna pengar. Kan det bli bra då?


Jag stirrar på honom.....hörde jag rätt??

Handläggaren på Af håller med..


Vi börjar diskutera min diagnos vilket är Fibromyalgi vilket jag berättar att jag hatar det namnet för det är en så smutsig diagnos.

Af börjar diskutera diagnoser och olika sjukdomar och jag inser  att hon är insatt ordentligt. Bla att det många ggr dessutom är mera fel än bara Fibro.Det kan vara en bindvävssjukdom.


F-kassan berättar generellt hur "dom ställer sig" och förklarar att har man fibro så anses man klara 75% jobb och har man Bindvävssjukdomen sjuskriver dom inte alls för den enbart.

Af fräser till att:- Bara för man har Fibro eller MS eller vad det än gäller så kan alla diagnoser vara olika från människa till människa.


Vissa fibosar klarar jobba och ha häst tex medans vissa inte klarar gå 100 meter. Hon var stenhård och F-kassan höll med.

Han sa tom att det är "en människa" som bestämt hur det ska vara och han anser att vi alla ska tycka det samma.

Ja....alliansens sett att sköta detta var inte i deras tycke...det avslöjades mer än en gång.


Dessutom berättade F-kassan något väldigt positivt, och det är att det kommer bli Lasaretten som ska sköta smärtutredningarna hädanefter, dock ej i någon större omfattning. Vad han menade med det vet jag inte.

Men jag sa till honom att det var det bästa jag har hört någonsin...han höll med. Det blir Smärtklinikerna som kommer hålla i det


3 månader har vi på oss för att utvärdera hur mycket och OM jag kan aktiveras någonting alls.

10 tim/veckan ska dom/vi se om det går.

Dom ska se till att jag får Kognitiv behandling för att lära mej hantera smärtan bättre.


Af steg så högt i mina ögon när hon frågade om våra möten vi ska ha framöver.....så säger hon att:  -Du har ju värk och jag förstår att din kropp inte fungerar på förmiddagarna så är det okej om vi sätter kl 15.00?

Jag blev nästan gråtfärdig....en människa som förstår, och bryr sig.


När jag kom ut så kände jag mej avklädd.....hela den skyddande skalet jag hade byggt upp var borta. Jag känner mej så lättad men samtidigt har jag blivit så lurad förut så jag tar inget för givet förren jag ser att det fungerar som dom säger.


Det finns tydligen fortfarande människor på både F-kassan & AF som har känslor och som jobbar för andras bästa.


Puh...nu skakar jag i armarna. Jobbigt att skriva;))


Sovdax.

.

          

 
 
Filifjonkan

Filifjonkan

16 september 2010 10:17

Hej igen grattis ja de har ändrat på mycket på af numera sista åren här nere har blivit mycket vettigare med folk som är insatta i diagnoser och är medmänskliga det är ett stort plus. Blir ju glad för din skull nu då att det blev så positivt utreds i tre månader är smart så ser ni ju vad du kan orka med liksom. Roligt om man kan få ett par timmars meningsfullt arbete kanske. Lycka till nu.

http://filifjonkan-se.bloggplatsen.se

soft

16 september 2010 11:09

Tack snälla Fjonkan.
Jag svarar alla 3 i samma;)
Det känns som en stor sten släppt från hjärtat.
Var bor du någonstans, nedåt skrev du? Skönt det blir ändring, alliansen måste inse att det går åt skogen annars. Å att dom ska fixa Kognitiv behandlin känns oxå toppen.
Det skulle ju hända så mycket efter min senaste utredning men ingen har hört av sig om något.
Så hoppet tändes;)

Ingen fara Filifjonkan, jag och tangentbord går inte ihop ibland. Fingrarna stavar inte som min hjärna liksom;)

Kram kram

 
Ingen bild

madame

16 september 2010 17:18

Hejsan....Så skönt att du blev bemött på ett bra sätt. Nu får vi bara hoppas de efterlever allt de sa oxå... Förlåt att jag är lite negativ men jag har haft mina 3 månader o inget hände.
3 veckor arbetsutredning fick jag men detta godkände inte FK o AF släppte mig som en het potatis.

Hoppas allt går bra för dig o att du får den hjälp du behöver o ska ha.... Låter ju bra det du skriver så jag håller tummarna för dig... kramar

soft

17 september 2010 12:51

Jag vet inte varför du bara fick 3 veckor, här är det 3 mån som gäller. Otroligt att kommuner ska ställa till det om det nu är det som skiljer.
Kram kram

 
Ingen bild

madame

17 september 2010 13:15

Jag fick 3 månader på AF men aktivitetsstöd men bara 3 veckor utredning... Alla hade semester under min tid på AF så jag fick avvakta hela tiden...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av soft - 13 december 2013 12:33

" Kod för att importera min blogg till Nattstad:3665006947 " ...

Av soft - 8 december 2012 09:29

Av soft - 20 september 2012 14:51

Efter att jag fick en dålig start angående Air Wick så känns det mycket bättre nu. Jag har nu 2 pinnar i flaskan inne på toaletten. Doften jag har därinne är Midnight Blackberry & Vanilla Silk . Det luktar gott där inne och sådär lagom, dock är min å...

Av soft - 19 september 2012 07:13

Så kom dom då äntligen  Air Wick Doftpinnar. Som jag har längtat att få Buzza dessa;))......  Jag sliter upp paketet och provar genast. En i badrummet och en i vårat sovrum. Jag gjorde 2 stoora tabbar...........      1: Ta inte i produkte...

Av soft - 18 augusti 2012 14:02

Med en stank av Ättika i hela huset blir badrummet rent så det skiner. Kalkar av resten av Duschkabinen och plockar bort 1000 olika produkter uppifrån torktumlaren och torkskåpet där sonen har "lite" produkter.......jisses. Vi har inte hittat ett...

Jag är en Buzzador

Presentation


Softa är en livsnjutning..

Senaste inläggen

Stick & Virk

 

Kategorier

Arkiv

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Mata mej....


Ovido - Quiz & Flashcards